فروش ویژه

جهت اطلاع از شرایط فروش محصولات با ما تماس بگیرید

تجهیزات واقعیت مجازی

تجهیزات واقعیت مجازی یا Virtual reality equipment از الزامات ضروری برای استفاده از فناوری واقعیت مجازی هستند. این تجهیزات با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند از تنوع بالایی برخوردارند. از انواع هدست‌ها یا عینک‌های واقعیت مجازی گرفته تا تردمیل و دستکش‌های لمسی؛ همچنین تجهیزات شبیه‌سازی رانندگی، چتربازی و غیره را نیز دربرمی‌گیرند. وسایل شهربازی توفان نیز از تکنولوژی واقعیت مجازی برای القای حس هیجان به کاربر استفاده کرده‌اند. شبیه ساز ترن هوایی، شبیه ساز ورزشی و شبیه ساز رانندگی و  تردمیل واقعیت مجازی از جمله محبوب‌ترین وسایل شهربازی سرپوشیده و دستگاه های باشگاهی هستند که از تجهیزات واقعیت مجازی به بهترین شکل بهره برده‌اند. ضمن این‌که برای استفاده از تجهیزات ذکر شده و بالا بردن کیفیت حظ بصری کاربران، استفاده از نمایشگرهای با رزولوشن بالا نیز از لوازم مورد نیاز استفاده از فناوری واقعیت مجازی است. 

هدست‌ها یا عینک‌های واقعیت مجازی

یکی از شناخته‌شده‌ترین تجهیزات واقعیت مجازی، هدست‌ یا همان HMD است که به عینک‌های واقعیت مجازی نیز مشهورند. هدست‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و از قیمت‌های بسیار پایین تا قیمت‌های بسیار بالا قابل تهیه هستند.

هدست واقعیت مجازی، وسیله‌ای برای انتقال تصاویر یکپارچه برای ایجاد یک دنیای مجازی در پیش چشم کاربر است. بعضی از هدست‌ها که قابلیت استفاده با گوشی‌های هوشمند را دارند همراه با تلفن همراه به ابزاری هوشمند تبدیل می‌شوند. این ابزار، از چندین لنز، فریم هدست و نگهدارنده تلفن همراه تشکیل شده و قابل استفاده در بازی‌های واقعیت مجازی است. دسته‌ی دیگری از هدست‌ها، باید با کامپیوتر شخصی مورد استفاده قرار بگیرند.

یکی از برترین تجهیزات واقعیت مجازی که از استاندارد بالایی برخوردار است، هدست واقعیت مجازی Oculus Rift است. این هدست بالاترین میدان دید را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و برای انجام بازی‌های ویدئویی یکی از بهترین گزینه‌هاست. هدست‌های دیگری هم در بازار مصرف وجود دارند مثل HTC ،Samsung Gear VR و Google Cardboard که هدست‌های قابل استفاده با گوشی‌های موبایل هوشمند هستند.

تردمیل

یکی دیگر از تجهیزات واقعیت مجازی، دستگاه‌هایی است که امکان راه رفتن، دویدن و حتی پرش در زاویه ۳۶۰ درجه را برای کاربران در فضایی کوچک فراهم می‌کند. تردمیل‌های همه‌جهته در مقایسه با صندلی یا مبل ساده، احساس راه رفتن و انجام سایر حرکات را به کاربر منتقل می‌کنند. ضمن این‌که علاوه بر امکان تجربه فضایی مجازی، امکان انجام انواع حرکات ورزشی را نیز به کاربران می‌دهند.

تردفان دستگاه شبیه ساز پیاده روی است که نتیجه ترکیب تکنولوژی وی آر VR و دستگاه تردمیل است. تجهیزات واقعیت مجازی تردفان قابلیت نصب بر روی انواع تردمیل را دارد. با استفاده از عینک واقعیت مجازی و نصب مانیتور و سایر تجهیزات واقعیت مجازی، شما می‌توانید حس بهتری از ورزش را در مناظر زیبا تجربه کنید.

دستکش‌­های لمسی

دستکش‌های لمسی مثل Manus VR با کمک حسگرهای مخصوص، قابلیت آنالیز حرکات دست و انگشتان را دارند و به وسیله ایجاد حس لرزش، در هنگام بازی به کاربر کمک می‌کنند تا بهتر بتواند عملکردش را مدیریت کند.

 

دستکش‌های لمسی واقعیت مجازی

تجهیزات شبیه‌سازی واقعیت مجازی

یکی از فناورترین تجهیزات واقعیت مجازی، شبیه‌سازها یا سیمولاتورها هستند. با کمک این تجهیزات، بسیاری از حرکات هیجانی و پرتنش برای کاربر شبیه‌سازی می‌شود و او بدون تماس مستقیم با خطرات، می‌تواند ساعات پرهیجانی را تجربه نماید. تاکنون انواع مختلفی از شبیه‌سازهای واقعیت مجازی، طراحی و عرضه شده‌اند که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شبیه‌سازهای رانندگی

این شبیه‌سازها با ارائه پلتفرم‌های مدرن همراه با بازی‌های روز دنیا، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان و شاسی شبیه‌ساز، استند موس و کیبورد، کیس کامپیوتر حرفه‌ای و سایر ملحقات فیزیکی و نرم‌افزاری تجربه منحصربفردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

شبیه سازی رانندگی واقعیت مجازی

 

شبیه‌ساز رانندگی واقعیت مجازی

شبیه‌سازهای چتربازی

با کمک فناوری واقعیت مجازی، امکان تجربه‌ی مجازی چتربازی و پاراگلایدر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در تیپ‌های pro  و sport قابل عرضه هستند و با داشتن امکان انتخاب‌های متعدد از میان بازی‌ها، می‌توانند کاربر را به تجربه منحصربفردی برسانند. اتوماتیک بودن و دارا بودن آپشن شبیه‌سازی باد، از مزایای این تجهیزات در القای کامل‌تر حس پرواز به شمار می‌رود.

 

شبیه‌ساز چتربازی

استندهای ایستاده شبیه‌ساز ترن و رنجر

این شبیه‌سازها از پارامترهای حرکتی صعود و سقوط برخوردار هستند. حرکات زاویه‌داری مثل رو به جلو، عقب، جلو-راست، جلو-چپ، عقب-راست و  عقب-چپ را پشتیبانی می‌کنند. حتی بعضی مدل‌ها قابلیت حرکت‌نویسی توسط کاربر را دارند.

 

انواع حالت‌هایی که تجهیزات واقعیت مجازی برای کاربر ایجاد می‌کنند.

هر کدام از تجهیزات واقعیت مجازی، حالتی را برای کاربر ایجاد می‌کند که باعث تجربه متفاوتی از واقعیت مجازی برای او می‌شود. بعضی سیستم‌ها، شبیه‌ساز هستند و به منظورهای آموزشی و انجام فرایندهای پیچیده مثل جراحی‌های پزشکی کاربرد بهتری دارند. این سیستم‌ها از دسکتاپ به جای HMD استفاده می‌کنند و به سیستم واقعیت مجازی Window on World یا «پنجره‌ای رو به دنیا» معروفند.

بعضی دیگر به نام Immersive systems فراتر از مورد قبلی هستند و به سیستم‌های غوطه‌ورکننده شهرت دارند. این سیستم‌ها از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده کرده، با ارائه تصاویر و صداهای باکیفیت، امکان دور شدن کاربران از دنیای زمینی و مشغله‌‌هایش را فراهم می‌کنند!

واقعیت مجازی

یکی دیگر از سیستم‌های مورد استفاده در خدمت تجهیزات واقعیت مجازی، سیستم Telepresence است. حسگرهای این سیستم از راه دور قابل استفاده و کنترل توسط کاربران است. کاربرد این سیستم در کار با ربات‌های انفجار بمب، تحقیقات زیردریایی و هواپیماهای بدون سرنشین است.

واقعیت تلفیقی یا Mixed Reality، تلفیقی از داده‌های ورودی Telepresence، اطلاعات موجود در کامپیوتر همراه با دیدگاه کاربر از دنیای واقعی است که به ایجاد خروجی جذاب و باارزش منتهی می‌شود. از این سیستم می‌توان در راهبری جت جنگنده و یا بررسی اطلاعات یک بیمار واقعی توسط پزشک در حین انجام یک جراحی پیچیده استفاده کرد. این کار با کمک یک هدست بر چشمان کاربر قابل انجام است.

جمع‌بندی

برای استفاده از فناوری واقعیت مجازی، باید از تجهیزات واقعیت مجازی استفاده کرد که شامل انواع هدست‌ها یا عینک‌های واقعیت مجازی، تردمیل‌ها، دستکش‌های لمسی و انواع گوناگون شبیه‌سازهای رانندگی، موتورسواری، تیراندازی، اسب‌سواری، اسکی، ترن، رنجر و بسیاری موارد دیگر می‌شوند. این تجهیزات با توجه به استقبال زیاد کاربران، به صورت مدام در حال به‌روزرسانی و پیشرفت هستند

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *